Photojournalism / photo+word

Pierwszy szlif

Akko W 2005 roku miałem sposobność po raz pierwszy udać się poza krąg kultury europejskiej, do Izraela i Palestyny. Za towarzysza służył mi wysłużony Zenit 12 XP z Heliosem i jakimś teleobiektywem równieź zza wschodniej granicy oraz parę rolek filmu, jak sie okazało później dużo za mało.  Zenit ma to do siebie, że jest konstrukcją “gniotsia-niełamiotsia” (ciekawe, jak to przetłumaczę na angielski) i zwykła celulozowa rolka filmu nie ma w starciu z nim szans. Innymi słowy, źle założony film ma duże szanse być rozszarpanym na strzępy przez wewnętrzny mechanizm kół zębatych i tak też się stało w moim przypadku. Założę się, że to właśnie na tej rolce filmu miałem najlepsze zdjęcia…

Zdjęcie to jest dość dobrym przykładem, jak robi się zdjęcia żywym ludziom, zanim przełamie się wrodzoną nieśmiałość, wspomnianą w wątku poprzednim. Są dwa sposoby: długoogniskowym obiektywem, potocznie zwanym zoomem lub zdjęcia pleców. Mam i takie i takie. Trzecim sposobem jest szybki autofokus: podchodzimy, celujemy, pstrykamy i uciekamy. Ale po pierwsze, do tego i tak potrzeba trochę odwagi, którą ludzie nieśmiali z zasady nie dysponują, po drugie aparatu z szybkim autofokusem, a nie z manualnym obiektywem.

Tyle na temat techniki. Zdjęcie zostało zrobione w Akko, bardziej palestyńskim niż izraelskim miastem na wybrzeżu Morza Śródziemnego, administracyjnie należącym jednak do Izraela, a nie do Autonomii Palestyńskiej.  Strasznie chciałem spędzić tam więcej czasu, bo już wtedy ciągnęło mnie do kultury arabskiej, lecz niestety czasu starczyło tylko na arcyciekawe ruiny zamku Krzyżowców, albo na urzekającą arabską starówkę. Ostatecznie po wyjściu z podziemnych ruin pobiegłem pędem w labirynt miasta, pourzekałem się i wróciłem pędem do autobusu.

————

In 2005 I’ve got an opportunity to leave the European culture circle for the first time, to Israel and Palestine.  As a company I had the old Russian Zenit XP with Helios and some telephoto lens, from the eastern neighbours as well, and a few films, too less, as it later turned out. Zenit is a bends-not-breaks construction (thanks, RomeoAD) and a simple cellulose roll has no chance in confrontation with it. In other words, if you insert film wrongly, most probably the camera mechanism will cut it into pieces. That’s what’s happened to me. I’ll bet I had the best shots on that film…

This picture is a good example, how to get photos of the living people, before you defeat your shyness, mentioned in the previous post. There’re two ways: either using the long telephoto, widely known as the zoom, or taking the pictures of the backs.  I’ve got both of them. There’s the third one, a fast autofocus: approach, point, shoot, run. To do this – primo, you still need some courage, which is rather unusual for shy people, secundo, you need a camera with really fast autofocus, not with manual focus.

That would be enough about the technique. The photo has been made in Acre – more Palestinian than Israeli town, but situated in Israel territory, not in Palestinian Authonomy. I wanted to spend there more time than I did, cause these days I was already bewitched by the Arabian culture, but unfortunately we had only time to visit either the terrific ruins of the crusaiders castle or the glamorous Arabian old town. Finally, after leaving the underground castle I rushed into the labirynth of the town streets, I got bewitched and I rushed back to the bus.

2 responses

  1. RomeoAD

    Ja w sprawie tłumaczenia. W/g mnie gniotsia-niełamiotsia można, a nawet należy przetłumaczyć jako bends-not-breaks.

    05/11/2009 at 20:22

  2. krphotography

    Celna uwaga. Pewnie w moich tłumaczeniach sporo różnych kwiatków. W wolnej chwili wtrącę “bends-not-breaks”. Dzięki.

    05/11/2009 at 21:21

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s